lunes, 4 de abril de 2022

Revisión y Opiniones de laptop Asus ROG Strix G15


Revisión de Laptop Asus ROG Strix G15: el paraíso de los jugadores


























Precio cuando se revisa $
1,700
IVA incluido

Una gran laptop portátil a un precio muy razonable: la mejor computadora portátil para juegos de 2022 hasta ahora







Ventajas 
Mucha potencia para juegos AAA
Sonido ergonómico
Excelente pantalla de 300Hz
Contras 
Velocidades USB limitadas a 5 Gbits/seg.
Carece de una cámara web integrada

El Asus ROG Strix G15 es una laptop portátil para juegos de gama media que no parece especialmente especial. Es bastante voluminoso y viene con la selección habitual de luces RGB y un logotipo estilo jugador que lo adorna. Pero tiene un superpoder oculto. Dos, de hecho.

Es la primera computadora portátil que probamos y revisamos en 2021 que viene con gráficos de la serie GeForce RTX 3000 de Nvidia, la versión móvil de la célebre GPU de escritorio de la empresa. Y es la primera computadora portátil que aterriza en los laboratorios de bloqueo de Expert Reviews (mi casa) con una CPU AMD Ryzen 7 serie 5000 de ocho núcleos a bordo.

Esos dos componentes se combinan para producir una computadora portátil para juegos capaz de desafiar a las mejores máquinas Intel-Nvidia que hemos visto en los últimos tiempos y a un precio sorprendentemente razonable. Es la computadora portátil para juegos a vencer hasta ahora en 2021.


Revisión de Asus ROG Strix G15: lo que necesita saber

Además de ofrecer lo último en componentes de rendimiento interno, Asus ha prodigado el ROG Strix G15 con muchas otras características de alta gama.

Nuestra muestra de revisión viene con una pantalla de respuesta de 3 ms Full HD (1920 x 1080) de 15,6 pulgadas y 300 Hz que tiene una cobertura sRGB del 100 %. También hay una opción WQHD de 165 Hz de mayor resolución con una cobertura de color DCI-P3 más amplia y un panel de 144 Hz de menor especificación con solo una cobertura de sRGB del 62,5 %.

En otros lugares, la computadora portátil también tiene un modo Turbo de overclocking fácil y, naturalmente, hay iluminación RGB en todas partes. Los altavoces Dolby Atmos completan la oferta y la computadora portátil se suministra con 16 GB de RAM y un SSD NVMe de 512 GB o 1 TB.

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Revisión de Asus ROG Strix G15: precio y competencia

Para esta revisión, nos enviaron el Strix G15 (G513QR-HF010T) con el Ryzen 7 5800H de ocho núcleos y Nvidia RTX 3070 (8 GB), un modelo que le costará $ 1,700. Eso puede sonar costoso, pero considerando que la versión de escritorio de esta GPU cuesta casi $ 500 por sí sola y que está envuelta en una computadora portátil que incluye una pantalla decente, 1 TB de almacenamiento y una CPU rápida, eso no está mal. tratar en absoluto.

Los otros dos únicos modelos a la venta en el lanzamiento son los modelos más baratos G513IR-HN016T ($ 1,300) y G513QM-HN042T ($ 1,400) , los cuales vienen con la pantalla más apagada 62.5% sRGB 144Hz.

En términos de competencia, la única máquina que hemos probado en el último año que se acerca en términos de rendimiento por libra a nuestra máquina modelo de revisión es la propia TUF Gaming A15 FA506IV de Asus . Esto ahora se actualizó para 2021 con el RTX 3060 y su precio se redujo a solo $ 1,200. Sin embargo, tiene esa pantalla de 144 Hz, que es aburrida y monótona.

De lo contrario, estás viendo máquinas que ejecutan combinaciones de CPU y GPU de generaciones anteriores, como el Gigabyte Aorus 15G que probé a principios del año pasado. Esa computadora portátil costó $ 2,199 y empleó una combinación de CPU Intel Core i7-10875H y Nvidia GeForce RTX 2070 Super GPU. En ese momento, era vanguardista y tenía una buena relación calidad-precio; el Asus ROG Strix G15 revisado es más rápido, tiene una mejor pantalla y es considerablemente más barato.


Revisión de Asus ROG Strix G15: diseño y características clave


Como la mayoría de las computadoras portátiles de su tipo, la Asus ROG Strix G15 lleva sus credenciales de juego con orgullo en la manga. La marca Asus ROG (Republic of Gamers) está en todas partes, desde el logotipo en la tapa hasta las letras ROG grabadas sutilmente en el borde del teclado, y está muy cargada de iluminación RGB.

El chasis está hecho de plástico y no se siente tan a prueba de balas como el Gigabyte Aorus totalmente metálico, pero los plásticos empleados son de alta calidad y no crujen ni chirrían cuando se tuercen. También es posible especificar en qué color quieres que venga la hombrera de “aluminio” de la izquierda, e incluso personalizarla con tus propias piezas impresas en 3D.Hay luces RGB detrás del teclado y, en caso de que necesite recordar más que esta máquina está diseñada más para jugar que para trabajar, también hay una tira de LED que envuelve la parte inferior de la parte frontal de la computadora portátil: la "Luz de sincronización Aura". bar” e ilumina su escritorio con tonos alegres y multicolores.

Sin embargo, como era de esperar, a este precio no obtiene el peso y la delgadez de Ultrabook y, como resultado, el ROG Strix G15 es un bulto. Su peso es de 2,3 kg (más 0,7 kg adicionales para el adaptador de corriente) y mide 354 x 259 x 27 mm (WDH).

Es una computadora portátil sólida, por lo demás, y el teclado es excelente. Cada tecla tiene mucho recorrido y un agradable aterrizaje suave pero positivo que significa que es cómodo tanto para jugar como para escribir durante horas. Y para aquellos que están realmente interesados ​​​​en su RGB, la iluminación por tecla se puede personalizar a través de la aplicación AURA Creator.

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No hay teclado numérico, lo cual es sorprendente dado el tamaño de la computadora portátil, pero esto le da al teclado mucho espacio para respirar. El grupo de cursores se encuentra perfectamente en su pequeño espacio debajo del teclado en el lado derecho, sin otras teclas cerca para presionar accidentalmente. La pila de teclas multimedia a la derecha también está separada del teclado principal por un pequeño espacio, por lo que es menos probable que las golpee por accidente. El touchpad es magnífico. Es agradable y grande y se siente maravillosamente suave debajo del dedo con clics izquierdo y derecho del mouse que son ligeros sin sentirse insustancial o ruidoso.

Curiosamente, el Strix G15 no tiene una cámara web integrada, pero el resto del paquete es bastante sencillo y no falta nada importante en cuanto a conectividad. Obtiene tres puertos USB-A 3.2 gen 1 (5 Gbits/seg), un USB-C 3.2 Gen 1 (5 Gbits/seg) con DisplayPort y USB Power Delivery, una salida HDMI 2.0b y un conector para auriculares de 3,5 mm, todos dispersos alrededor de los bordes izquierdo, derecho y trasero.

Es un poco decepcionante que no haya una conectividad externa más rápida que 5 Gbits/seg, pero ese es el único motivo de queja. La conexión inalámbrica es manejada por una tarjeta Intel AX200, que brinda conectividad 2x2 Wi-Fi 6 y Bluetooth 5.


Revisión de Asus ROG Strix G15: pantalla

Con una selección de tres tipos de pantallas diferentes, es importante que elija la correcta. La computadora portátil en prueba aquí tiene el panel Full HD 300Hz, que es 100% sRGB y es impresionante. También encontrará modelos con un panel WQHD de 165 Hz calibrado para DCI-P3, aunque estas computadoras portátiles aún no se han lanzado en el Reino Unido.

Los modelos más económicos G513IR-HN016T y G513QM-HN042T vienen con una pantalla inferior de 144 Hz que solo puede reproducir el 62,5 % de la gama de colores sRGB y probablemente se verá bastante aburrida.

Sin embargo, el panel de 300 Hz de nuestro portátil de revisión es bastante impresionante. No es el más brillante que he visto en una computadora portátil, solo alcanza los 312 cd/m2 con el brillo máximo, pero es muy colorido, capaz de reproducir el 99,6 % de la gama de colores sRGB y la precisión del color también es bastante buena con un alto respetable puntaje promedio de precisión de color delta E de 1.43.

Agregue un acabado mate que mantiene a raya los reflejos que distraen y esa frecuencia de actualización ultra suave de 300 Hz para que los juegos sigan funcionando tan bien como la tarjeta gráfica puede seguir, y hay muy poco de qué quejarse. De hecho, el único problema que tengo con la pantalla del Asus ROG Strix G15 es que, con tanta potencia disponible, parece casi innecesario limitarse a 1080p.

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Revisión de Asus ROG Strix G15: rendimiento 


Como puede ver en los resultados de referencia, la combinación de Ryzen 7 5800H y Nvidia GeForce RTX 3070 es lo suficientemente poderosa como para mantener esa pantalla de 1080p alimentada con acción de alta velocidad de cuadros. De hecho, en la mayoría de los casos, esta máquina de $ 1,700 supera a las computadoras portátiles para juegos más caras y exóticas que probé en 2020.

Puede ver esto claramente en nuestro punto de referencia de juego más exigente, Hitman 2, donde el G15 se adelanta tanto al Razer Blade Pro 17 como al Asus ROG Zephyrus Duo 15. Ambos usan la parte superior del rango (aunque desde el generación anterior) GeForce RTX 2080 Super GPU.

Los avances, particularmente en el frente de la GPU, quizás se ilustran mejor en las pruebas de Wolfenstein Youngblood (arriba). Estos demuestran cuán mejores son las GPU móviles de la serie RTX 30 para hacer frente a los efectos de Ray Tracing. Los gráficos muestran que Ray Tracing tiene un impacto, como siempre, pero que ya no es necesario habilitar Deep Learning Super Sampling (DLSS) para aumentar las velocidades de fotogramas. De hecho, solo hay una diferencia de cinco fotogramas entre el DLSS y los resultados de referencia nativos cuando Ray Tracing está habilitado.

Sin embargo, no se trata solo de jugar. Con la ayuda de la nueva CPU Ryzen 7-5800H de ocho núcleos y 3,2 GHz, el G15 también se desempeñó mejor que el Razer Blade Pro 17 y el ROG Zephyrus en nuestras pruebas comparativas internas de medios 4K de uso intensivo de CPU y abuso sostenido. La única área en la que se queda corto es en las cargas de trabajo más cortas y con más ráfagas representadas en los resultados de Geekbench 5.

El buen rendimiento continúa con el SSD de 1 TB de la computadora portátil, que arrojó resultados más rápidos para lecturas sostenidas que todas las computadoras portátiles que he seleccionado aquí como comparación. El ruido y la refrigeración también son impresionantes: incluso cuando el ventilador gira a toda velocidad, no suena demasiado irritante y tanto el reposamuñecas como el teclado se mantienen frescos y cómodos al tacto mientras juegas.

Incluso la duración de la batería es razonablemente impresionante, con la celda de 90 Whr dentro del ROG que permite que el Strix G15 dure 8 horas y 2 minutos completos en nuestra prueba de resumen de video. Eso no es exactamente lo mejor del mundo, pero es mucho mejor que la mayoría de los rivales, incluido el Razer Blade 15 2020 .

 

Revisión de Asus ROG Strix G15: veredicto


Hay mucho que me gusta del Asus ROG Strix G15. De hecho, iría tan lejos como para decir que es la computadora portátil para juegos a vencer en 2021 hasta ahora. Tiene un precio razonable, es más rápido que cualquier cosa que probé en 2020 y también tiene una pantalla decente. Solo tenga cuidado con los modelos más baratos, que utilizan una pantalla de 144 Hz de menor calidad.

La única advertencia a esta recomendación es que el G15 es solo el primero en la nueva ola de computadoras portátiles basadas en RTX 3000 y es posible que desee esperar hasta que se asiente el polvo antes de hacer su elección. Mi conjetura, sin embargo, es que el G15 todavía estará allí o por ahí cuando llegue el momento del cálculo final.


lunes, 12 de abril de 2021

Owning the Sky with Agile

 

Owning the Sky with Agile

Building a Jet Fighter Faster, Cheaper, Better with Scrum


Jörgen Furuhjelm Project Manager R&D

Saab Aeronautics jorgen.furuhjelm@saabgroup.com


Johan Segertoft Project Manager Avionics Software Saab Aeronautics

johan.segertoft@saabgroup.com


Joe Justice and J.J. Sutherland Scrum Inc.

Justice@scruminc.com jj@scruminc.com


Abstract

Advanced military systems are some of the most expensive and most complex research, design, and manufacturing challenges in the world. The sheer cost of military procurement worldwide is measured in the trillions of dollars, and for decades costs risen seemingly indefinitely. As a result, many companies are seeking new ways of working that will control costs while delivering the highest quality. Saab Defense has adopted an Agile process to address the issue in both hardware and software teams to produce a new multi-role strike fighter, the JAS 39E Saab Gripen.


  1. Introduction


    The cost of Defense procurement is on a seemingly ever escalating cycle in the West. In the United States programs are now measured in the hundreds of billions of dollars. Cost increases from initial estimates can rise more than 60% [1].


    One defense manufacturer decided that it was not only what they were building that was driving up costs, it was the way they were building it, their process itself.


    Saab Aeronautics is a few years into the development program for the new Gripen E mutli-role fighter. Saab has adopted an Agile approach to organizing itself and its efforts, delivering results more quickly, with higher quality, and at drastically lower cost.


  2. Precedent


    Agility has decades deep roots in complex military systems, and impressively Saab may be first to market with a complete fighter jet built using the modern practices of Scrum.

    While predecessors to Test Driven Develop- ment and related Agile practices such as dedicated, co-located, cross functional teams


    with flexible priorities have been used in fighter jet design as early as 1960 [2], modern Agile practices such as Scrum roles and release burn down charts in complex systems may be pioneered by Saab Aeronautics.


  3. Agile at Saab


    Saab introduced Agile [3] practices approxi- mately ten years ago during updates of the previous Gripen versions. First, small independent teams of software developers adopted Scrum [4], serving as incubators for Agile. Rigorous Scrum was the initial backbone of the Saab Agile framework, and as it spread, it evolved through continuous improvement. The cornerstones of Scrum are still present, but other aspects have evolved to allow teams to interpret and tailor the framework to their particular process.


    In the new Gripen fighter program, the Gripen E, Agile practices are implemented at every level and in every discipline: software, hardware and fuselage design. The Saab Agile framework contains practices from Lean, Scrum, Kanban, XP and others. Practices are not prescriptive. Individual teams and groups have the autonomy to develop the best implementation for their particular local context. Different teams have varied levels of Agile maturity. For that reason autonomy at the team level is critical, giving teams the freedom to incrementally improve their practice constantly.


    Saab has learned that commitment and clarity drive performance and efficiency. Commit- ment is needed at the individual and team level, i.e. commitment to the project, to the process, and to each other. Please see the cited



    studies that have shown that the key drivers of human motivation are autonomy, mastery, and purpose [5]. At Saab, decisions are driven down to the team level wherever possible. Teams are empowered both in process and technical terms. They self-organize where applicable, and customize the framework locally. Technical ownership is delegated to the teams. There is minimized organizational hierarchy, and efforts are made to be completely transparent. Each one of these organizational decisions is an effort to increase a sense of commitment at every level throughout the program.


    Clarity is the critical translation of vision into action. While, clarity is important throughout the Saab Agile framework, there is a particular design focus. Each team should always understand what is desired of them. Not required, as that would stifle the very creative problem solving Saab is looking for, but desired. The team has clarity on the true goal, but has the freedom to create their own innovative solutions to get there.


    In an Agile consumer product organization this clarity comes from the customer feedback generated by regular, incremental releases. The Gripen E program does not have that luxury. But that feedback is so important, that Saab uses the Product Owner as a proxy for the customer. The Product Owner is responsible for establishing the value of features and works with all stakeholders on different management levels re-prioritizing them on a regular cadence.


    In the design and construction of a fighter plane, the Product Owner must not only consider features, but also risk mitigation, process and technical improvements, and other tasks that all need to be prioritized in the same backlog. With a project as large as a fighter plane, this requires regular and recurring gatherings with focus on integration issues. Constantly examining and improving communication is critical to establishing clarity across the organization.


  4. Manage Variability


    The development of the Gripen E fighter is highly complex with more than 1000 engineers


    grouped in more than 100 teams. Scrum and Agile practices provide tools to manage the variability. The transparency inherent in the Scrum framework surfaces those variances quickly and regularly.


    At Saab, the Agile teams have a common rhythm and a stable pulse. All teams have Sprints of three weeks and they begin and end on the same day. Saab also found the need for synchronization beyond single Sprints, and developed a method for iterations in quarterly cycles; Increments.


    The project master plan is broken down iteratively. At the top level is the Development Step, a well-defined functional target for a larger release, typically towards a specific test aircraft. The Development Step synchronizes activities in several of the major disciplines such as airframe, installation, system development, support systems etc. Addition- ally it defines what is important to achieve during, e.g., the corresponding test flight period. A Development Step is in turn divided into several Increments with smaller more manageable functional and product deliveries. The Increment is time boxed to a quarter which leads to a Sprint pace of four three-week Sprints.


    Increment targets are established each quarter. These targets are established with a top-down meet bottom-up approach. Functional targets are broken down using anatomies and other techniques and before committing to targets set by management the teams go through all targets, make rough sprint plans and check what is feasible and not. There is a structured system of meetings to identify dependencies on the team-level and make them visible across the project. These meetings are echoed every three week Sprint. In those smaller time boxes targets and dependencies are identified in a more detailed and actionable fashion.


    Each increment ends with a very well-defined delivery in order to validate and verify the product. Those formal releases also drive process improvement each quarter. But each and every week during the Increment, smaller releases are made to assure frequent feedback on product integration and design. Most of the problems that arise in any large product



    development occur at the integration stage. By testing integration on a cycle even shorter than a single Sprint, Saab is able to make those issues visible early and take corrective action quickly.


  5. Prioritization


    These regular cycles or Increment/quarter and 3-week Sprint give a pulse and rhythm to development. But simply identifying what needs to be done is in some ways the far simpler effort in an Agile environment. Now the critical act of prioritizing the product backlog comes into play, for a very simple reason: team workload is most often greater than team capacity. Prioritization brings clarity on what should be done next, and what are the most valuable things for the team to be working on. Without prioritization the curses of so many projects rise up: multitasking, unfinished work, unneeded stress. Team efficiency and productivity plummets. As does that crucial sense of commitment.


    The Gripen E program uses Scrum to drive team-level prioritization. The Product Owners, deviating from core Scrum in that each covers 4-8 development teams, set the priority of the workload in the Product Backlog, a single ordered list of all the work to be done. This is not a top down process, team knowledge and learning are taken into consideration. Included in this backlog are not only features to be developed but risks to be mitigated and process improvements to be acted on.


    The Product Owners’ challenging task is to act as the interface between the upper manage- ment functions and the team level. An extensive amount of coordination needs to be carefully managed in such a large project. It is essential that at the time of the teams’ Sprint Planning at the start of each Sprint, the backlog is complete and ready for the team to immediately execute. The team is perfectly clear on what needs to be delivered, what dependencies exist, and can begin the Sprint with confidence. The Product Owner is responsible for creating clarity for the teams as to what the internal customers want, while at the same time leveling out the inevitable noise to make sure teams are clear on what needs to be done.


  6. Strategic Planning


At Saab, in contrast to some Agile implementa- tions, a key element for success is rigorous strategic planning. The strategic plan is a vital constraint. It forces teams to visualize their current road-map and how it fits into that plan. That visualization is an important communication tool between Product Owners. However, strategic plans must be seen as living documents in constant need of modification based on feedback.


In reality, the strategic plan is one of the more notable areas where Agile practices are connected with traditional project manage- ment. The need for a strategic plan should however not be confused with a micro- managed Gantt-chart laying out detailed work for years to come. Instead the granularity of the plan differs depending on focus. The current development step contains many more details than future steps.


By continuously incorporating team learning and practice, milestones become more detailed over time and less prone to movement once they reach the correct development step. The development steps are subdivided into increments or quarters, those increments into three week iterations or Sprints. In practice, Saab has found that the total number of milestones actually increases with Agile. As teams approach the time horizon they will break down those large milestones into manageable, actionable, and sensible pieces.


  1. Continuous Improvement


    Kaizen, the Japanese term for continuous improvement, has been a corner-stone in Lean production for many years, and Saab aims to achieve the same relentless systematic approach to improvement also in the development process. Fortunately the foundation for doing this is a core practice in Scrum: the Retrospective.


    The Retrospective, held at the end of each Sprint, delivers a process improvement for the team to implement the following Sprint. Over the years Saab has evolved Retrospective to include not only the team perspective. There is also a Retrospective of Retrospectives, across



    teams. This is a scaled version to address feedback from the teams, common problems and solutions, as well as leadership issues and management aspects from the Sprint.


    As vital as the short feedback loop on product is, the feedback loop on process is no less important. Many teams, or groups of teams, use daily Kanban-boards for impediments and improvements in order to shorten the feed- back loop even further.


  2. Agile Catalysts


    To understand how Saab can break the escalating cost curve that seems to be industry standard we need to look at pre-requisites for an Agile framework. When setting up the Gripen E program a modular architecture and thus flexibility for future updates was a driving focus. Modularity of design allows modularity of organization. Conway’s Law [6] shows that organizational structure drives product structure. At Saab the product is aligned with the organization. Each team has a clear-cut responsibly for one or several of the modules. This contributes to those vital qualities discussed earlier, clarity and commitment.


    Due to the modular design and the fact that test airplanes are very costly and time-consuming to produce Saab has focused on building state- of-the-art simulators. These allow for those short feedback cycles. The teams can immediately evaluate a design choice in desktop simulators.


    In addition to virtual simulations, Saab has their pilots on the same site in Linkoping in southern Sweden as the Gripen E development teams. This allows close interaction between the development teams and pilots. Feedback is provided every sprint. Validation also takes place with pilots from the customers.


    Saab’s focus on autonomous teams both reduces bureaucracy and encourages decision making at the lowest possible level in the project organization. There is a system to escalate issues on a daily basis to remove hindrances as quickly as possible, and solve them at the lowest possible level.


  3. Conclusion


    Scrum creates a good framework to organize teams, and provide transparency in order to improve and enhance communication. Saab adds constraints such as common pulse in order to scale and enable multiple teams to play in tune. At the same time Saab provide degrees of freedom for individual progress, enhancing autonomy.


    The Agile practice at Saab focuses on enabling teams to continuously improve their perform- ance. The goal is for every engineer, every day, to carry out the highest priority task with a minimum of obstacles. This creates an environment of clarity for the teams, maximizing their sense of commitment.


    Through Agile practices Saab can manage variability and drive performance with clarity and commitment. The result is an aircraft delivered for lower cost, with higher speed, and greater quality.


  4. References


  1. U.S. Government Accountability Office. (2015). F-35 Joint Strike Fighter: Assessment to Address Affordability Challenges (GAO-15-364).


  2. https://defenseissues.wordpress.com/ 2014/01/11/comparing-modern-western- fighters/


[3B] http://www.agilemanifesto.org/ http://www.agilemanifesto.org/principles.html


  1. K. Schwaber, "Scrum Development Process," in OOPSLA Business Object Design and Implementation Workshop, J. Sutherland, D. Patel,

    C. Casanave, J. Miller, and G. Hollowell, Eds.

    London: Springer, 1997


  2. Pink, Daniel (2009) Drive: The Surprising Truth of What Motivates Us, Riverhead Books, New York


  3. Conway, Melvin E. (April 1968), "How do Committees Invent?"Datamation 14 (5): 28–31

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